Siła opowiadania historii w biznesie (storytelling marketing)
Pewnego dnia ojciec i syn postanowili udać się na targ. Aby tam dotrzeć, musieli przejść po drodze przez cztery miejscowości. Ojciec zwrócił się do syna tymi słowami:
– Usiądź na ośle, a ja będę szedł obok.
Gdy przechodzili przez pierwszą miejscowość, mieszkańcy szeptali:
– Patrzcie, koniec świata! Syn, który jest młodszy od ojca, siedzi na ośle, a biedny staruszek musi iść piechotą.
Ojciec usłyszał to i zwrócił się do syna:
– Posłuchaj, ludzie mówią o nas źle. Lepiej będzie, jak ja usiądę na ośle, a ty pójdziesz piechotą. Tak też zrobili.
Gdy przechodzili przez drugą miejscowość, usłyszeli szemrzących:
– No popatrz tylko, ojciec siadł na osła, a dziecko idzie piechotą wśród tylu niebezpieczeństw!
To usłyszawszy, ojciec i syn, aby uniknąć nieprzychylnych komentarzy, postanowili obaj dosiąść osła.
Gdy przechodzili przez trzecią miejscowość, posłyszeli takie głosy krytyki:
– Biedny osioł! Musi dźwigać cały ten ciężar, ludzie nie mają szacunku dla zwierząt!
Usłyszawszy to, uznali, że najlepszym wyjściem będzie, jeśli dalej obaj pójdą na piechotę.
Gdy dochodzili do czwartej miejscowości, usłyszeli drwiące i wyśmiewające ich głosy:
– Popatrzcie no jacy głupcy. Mają osła, a idą piechotą!
Ojciec i syn popatrzyli na siebie i doszli do wniosku, że skoro i tak ciągle byli krytykowani, najlepiej byłoby, gdyby zachowywali się w taki sposób, jaki sami uważali za słuszny i stosowny.
————————————
Storytelling, inaczej marketing narracyjny, to pojęcie, które w marketingu pojawia się ostatnio coraz częściej. Interaktywna sztuka opowiadania historii polega na użyciu słów i działań mających ujawnić elementy i obrazy tworzące opowieść, przy jednoczesnym pobudzeniu wyobraźni słuchacza. To sztuka świadomego budowania relacji z Klientem za pomocą oddziałujących na wyobraźnię i uczucia opowieści i metafor.
Storytelling to nie kolejna reklamowa sztuczka, ale specyficzny sposób komunikacji, dzięki któremu można osiągnąć niezwykłe efekty.
Jednak nie każdy marketing narracyjny będzie skuteczny. Istnieje wiele powodów, które sprawią, że pewne treści sprawdzą się jako storytelling w reklamie, a inne nie. Snucie opowieści to dziś niezwykle smakowity kąsek content marketingowy. W storytellingu nie chodzi o pisanie pompatycznych poematów, czy wielkich elaboratów o produktach, lecz tylko o wykorzystanie skutecznego mechanizmu opowieści i teorii narracji w praktyce. Liczy się takie sformułowanie zdania, takie zaskoczenie odbiorcy, które wprawia w osłupienie i wymaga reakcji.
Strategie narracyjne stawiają w głównej mierze na rozbudzanie odbiorcy różnego rodzaju emocjami. Zaskoczenie, zasmucenie, rozbawienie – oto podstawowe narzędzia storytellingu.
Nie ma tu miejsca na jakieś zbyt zawiłe wątki i nadmiar szczegółów. Niewskazane jest także używanie pustych zwrotów. Dobra historia to taka, którą można łatwo zrozumieć, zapamiętać i powtórzyć. Wiadomą rzeczą jest, że opowieść nie może też nudzić, co jednak nie oznacza, że zawsze musi być krótka. Czasem nawet długa historia sprawdzi się lepiej. Ważne, by była skuteczna.
Przede wszystkim musimy opowiadać o sobie, o towarach, które oferujemy, o swoich sukcesach. Dzieląc się trudnymi momentami swojej firmy, można zbudować więź z klientami i współpracownikami. Opowiadanie wymaga odwagi i pomysłowości, dlatego – zgodnie z zasadą coś za coś – jego efekty przynoszą wymierne korzyści.
Musimy pamiętać o tym, że umysł osoby słuchającej lub czytającej historię, zachowuje się tak, jak gdyby ta osoba rzeczywiście uczestniczyła w opisywanych wydarzeniach.
To pozwala zdobywać niepowtarzalne doświadczenia, które można potem odtwarzać w pamięci, uczyć się i czerpać z nich – mimo że była to „tylko” historia. W przeciwieństwie do innych form ekspresji, takich jak taniec czy pantomima, storytelling wykorzystuje język. I bez znaczenia jest to, jaką formę przybierze język – mówioną, pisaną, śpiewaną, czy miganą – w storytellingu chodzi o słowa!
Marketing narracyjny nie bez przyczyny w swojej nazwie ma “narracyjny”. To właśnie narracja i budowanie historii, która zapada w świadomości odbiorców, daje mu siłę. Doskonale wiedzą o tym politycy i ludzie u władzy. Bardzo często to właśnie oni wykorzystują storytelling w opowieściach o swojej wizji przyszłości. Historie powtarzane wielokrotnie, narracja nieustannie budowana latami, w końcu zapisuje się w umysłach odbiorców jako “zawsze tak było”. To narzędzie równie niebezpieczne, co niesamowicie skuteczne.
Storytelling świetnie ma się również w biznesie. Bardzo często jest wykorzystywany w różnej formie w marketingu, aby skutecznie zaangażować odbiorców i skłonić ich do interakcji z marką. Marketing narracyjny można wykorzystywać w różnych obszarach. Również dotyczy obszaru misji, gdyż misja to trochę wizerunek firmy, a trochę produkt. Można ją przyrównać do programu wyborczego partii.
Marketing przydaje się zatem zarówno osobom publicznym, jak i markom do przekazania szerzej w świat swojej misji.
Podsumowanie
Co można powiedzieć na koniec o marketingu narracyjnym? Na pewno należy podkreślić, że warto po niego sięgać w różnych przypadkach.
Oczywiście zawsze trzeba odpowiednio dostosować środki do odbiorców, ale również zadbać o interakcję i wykorzystać feedback do kontynuowania opowieści. Tylko w ten sposób storytelling pokaże pełnię swoich możliwości.