Programy wsparcia sprzedaży – jak zwiększyć sprzedaż w firmie?
W obecnych czasach właściciele firm dwoją się i troją, aby przyciągnąć nowych klientów i utrzymać stałych. Nie można się temu dziwić, gdyż konkurencja nie śpi i tylko czyha na każdy, najmniejszy nawet błąd.
Niezwykle istotną rolę w zwiększeniu sprzedaży odgrywają niedoceniane wcześniej programy wsparcia i lojalnościowe, które coraz częściej adresowane są nie tylko do klientów indywidualnych, ale również do partnerów biznesowych.
Są one nastawione są na długotrwałe relacje i tworząc trwałe więzi między marką a klientem, przynoszą miarodajne zyski. Programy te są zwykle akcjami krótkotrwałymi, doraźnymi, mającymi przynieść szybki efekt szczególnie w tym momencie, gdy w grę wchodzi ożywienie wizerunku firmy, np. wprowadzenie nowego produktu. Tego typu aktywność umożliwi nam uzyskanie bezcennej wiedzy o klientach i ich oczekiwaniach.
W jaki sposób można zaciekawić kontrahentów?
W programach wsparcia sprzedaży mogą to być między innymi:
- nagrody rzeczowe,
- upusty i rabaty,
- kupony premiowe,
- karty przedpłacone.
Według przeprowadzanych badań eksperckich najlepsze efekty dają nagrody rzeczowe, które niewątpliwie wywołują pozytywne skojarzenia z firmą podczas korzystania z nich i na długo pozostają w pamięci. Aby osiągnąć ten efekt, istotnym jest przede wszystkim właściwy dobór nagród. O tym, że nie jest to takie oczywiste i proste, jak by się wydawało, świadczyć może istnienie specjalistycznych firm zajmujących się opracowywaniem i przeprowadzaniem wsparcia sprzedażowego. Oczywiście przedsiębiorca we własnym zakresie może przeprowadzić taką akcję w swojej firmie. W tym przypadku należy dołożyć wszelkich starań, aby nagrody były atrakcyjne.
Dobrym rozwiązaniem jest przygotowanie katalogu ze zróżnicowanymi propozycjami oraz zapewnienie szerokiego wyboru nagród, co pozwoli dotrzeć do różnorodnej grupy odbiorców.
Z różnymi formami działań wsparcia sprzedaży spotykamy się niemalże na co dzień, ale zdecydowanie skuteczne projekty lojalnościowe nie są inwestycją, którą można realizować ad hoc. Strategia, która może zapewnić firmie osiągnięcie sukcesu w postaci lojalnych klientów, przypomina raczej budowanie domu – bez solidnych fundamentów konstrukcja będzie nietrwała i nie mamy co liczyć na powodzenie. Taką stabilność gwarantuje oddanie programu w ręce profesjonalistów.
Wzorcowo zorganizowany program lojalnościowy składa się bowiem z wielu elementów, z których każdy w podobnym stopniu determinuje jego sukces. Należy pamiętać, że zaniedbanie jednego z etapów może spowodować, że projekt stanie się w rzeczywistości demotywujący i zrazi potencjalnych uczestników do współpracy z firmą.
Oczywiście nie oznacza to, że dobry pomysł należy porzucać, warto się jednak zastanowić nad dokładnym planem działania.