Pozycjonowanie wizerunkowe – czy warto?
Nasze starania o reputację firmy w łatwy sposób mogą być nadszarpnięte poprzez negatywne opinie w sieci. Niezadowoleni klienci potrafią często zamieszczać negatywne komentarze o naszej firmie i marce. Jakie działania należy podjąć, aby w maksymalnym stopniu ustrzec się przed zgubnymi skutkami działalności użytkowników nieprzyjaźnie do nas nastawionych?
Istnieje pewien sposób, mianowicie nasz wizerunek w internecie może zostać ochroniony dzięki SERM, czyli Search Engine Reputation Management.
Skuteczne zarządzanie reputacją w wyszukiwarkach to takie działania, dzięki którym dostarcza się klientom informacje kształtujące spójny wizerunek firmy. Konsument, kierując się silnymi, negatywnymi emocjami, zamieszcza komentarze i opinie niesprawiedliwie dewaluujące reputację firmy. Anonimowość w internecie zapewnia bezkarną publikację dowolnych informacji, i bez znaczenia jest fakt, czy są one prawdziwe. Reputacja firmy w dużej mierze zależy od opinii, do których dotrą klienci. Należy też obiektywnie przyznać, że sami przedsiębiorcy niejednokrotnie mogą przyczynić się do powstania czarnego PR wokół marki, bowiem oferują produkty o niskiej jakości lub świadczą kiepskie usługi.
I w tym momencie dobre imię pomaga odzyskać pozycjonowanie wizerunkowe.
Pozwala też przyciągnąć użytkowników, którzy dopiero chcieliby skorzystać z usług danego przedsiębiorstwa.
Jak działa SEO wizerunkowe? Przede wszystkim dzięki SEO udaje się zapobiec wyświetlaniu w TOP 10 negatywnych komentarzy o firmie, w szczególności o jej kulturze organizacyjnej, panujących w niej warunkach pracy, czy też jakości sprzedawanych produktów oraz świadczonych usług. Kampania ta ma na celu wypromowanie w wyszukiwarce informacji, które w korzystnym świetle będą przedstawiały markę, tym samym kształtując jej wiarygodność.
Na strategię SERM składają się następujące działania.:
– Monitorowanie komentarzy w wynikach wyszukiwania
Specjaliści ds. marketingu non stop śledzą online opinie i komentarze na temat firmy obsługiwanego klienta. Czytają posty publikowane w mediach społecznościowych, na forach internetowych, czy też w komentarzach zamieszczonych na serwisach tematycznych. Wyniki researchu ujmowane są w postaci raportu.
– Usuwanie negatywnych opinii
W przypadku znalezienia niekorzystnych opinii o firmie, przeprowadza się konsultację z przedsiębiorcą w celu zweryfikowania, czy zamieszczone informacje są prawdziwe. Jeśli okaże się, że internauta opublikował komentarz pod wpływem impulsu i w znacznym stopniu wyolbrzymił zaistniałą sytuację, specjalista kontaktuje się z administratorem serwisu z wnioskiem o usunięcie wpisu.
– Pozycjonowanie unikalnych artykułów i wartościowych opinii
Aby pozytywne komentarze miały szansę dotrzeć do użytkowników poszukujących konkretnych informacji, powinny znaleźć się one jak najwyżej w wyszukiwarce. Aby to osiągnąć, w procesie pozycjonowania zwiększa się widoczność treści, które kształtują dobry wizerunek firmy w internecie.
– Systematyczne publikowanie ciekawych i pozytywnych artykułów promujących markę firmy
SERM to również publikowanie artykułów prezentujących spójny wizerunek przedsiębiorstwa i budujących jego dobrą reputację. Agencja przygotowuje więc teksty o działalności klienta, szczególnie uwypuklając wartości, którymi kieruje się w codziennych działaniach i procesach. W ten sposób prezentowane jest prawdziwe oblicze firmy w internecie.
Usługa pozycjonowania wizerunkowego niezbędna jest szczególnie w przypadku:
– firm zmagających się ze złym wizerunkiem w internecie,
– firm przykładających dużą wagę do dbałości o dobrą reputację,
– marek, które doświadczyły niesprawiedliwego zdewaluowania poprzez negatywne komentarze,
– osób związanych z działalnością publiczną, polityków, aktorów, artystów scenicznych.
Podsumowanie
Inwestycja w kampanię SERM to z całą pewnością długookresowe korzyści. Usuwanie z wyników wyszukiwania negatywnych opinii przyczynia się do tworzenia nowej treści dotyczącej firmy, marki lub osoby. Odpowiednie pozycjonowanie przyczynia się do zwiększenia zainteresowania produktami oraz usługami oraz wzrostu liczby materiałów i odnośników kierujących klientów do serwisu. A co najważniejsze: udaje się pozyskać liczne grono lojalnych klientów, którzy z czasem samodzielnie będą bronili reputacji przedsiębiorstwa.