Księgowość, prawo, doradztwo, networking

Polecenia i rekomendacje – jak pozyskiwać?

Jeśli prowadzimy firmę i oferujemy swoje usługi klientom, to koniecznie musimy zadbać o informację zwrotną w formie komentarzy, pozytywnych opinii, case studies, zgody na publikację. Wszystkie te niezbędne elementy, nie tylko wspomagają rozwój naszego biznesu, ale pozwalają też pozyskiwanie nowych klientów.

Jak rozróżnić kwestie poleceń i rekomendacji?

Prośba o rekomendacje jest rzeczą typową, można je później zamieścić w mediach społecznościowych, na stronie internetowej, czy też wykorzystać je w reklamie.  Prośba o polecenie innym potencjalnym klientom, np. jeśli chcielibyśmy dotrzeć do danej osoby lub osób, można naszego klienta poprosić o polecenie/numer telefonu/przedstawienie nas w mailu.

Trzeba sobie uświadomić, że jeśli ktoś nas polecił, to znaczy, że nam wcześniej zaufał. A to najlepszy dowód na to, że za tym poleceniem stoi zaufanie do pracy, którą wykonujemy, do jakości i wartości, jakich dostarczamy.

Co robić, żeby mieć więcej poleceń?

Najważniejszym elementem decydującym o tym, czy nasz klient nas poleci, jest zadowolenie ze współpracy z naszą firmą. Drugim bardzo ważnym czynnikiem jest stan relacji pomiędzy nami a polecającym. Jeśli klient nie darzy nas szczególną sympatią lub nie postrzega naszej firmy jako wartościowego partnera do współpracy, to będzie znacznie trudniej uzyskać od niego rekomendację, nawet w tym przypadku, jeśli ocenia wartość, którą dostarcza nasza firma za przekraczającą zapłaconą przez niego cenę.

Istotne jest również sposób zapytania o polecenie. Nie warto tu stosować transakcyjności w rodzaju „Ty mnie polecisz a ja Ci…”. Nasza prośba powinna być poparta mocnymi argumentami, nie może mu jednak zająć zbyt dużo czasu.

Jeśli ktoś już nas polecił i współpraca doszła do skutku, nie można zapomnieć o serdecznym podziękowaniu  i poinformowaniu polecającego o nawiązaniu, dzięki jego wsparciu, współpracy z nowym klientem. Polecający będzie miał więc poczucie, że pomógł zarówno nam, jak i osobie, której polecił nasze usługi i z dużo większym prawdopodobieństwem poleci nas kolejnym osobom. Możemy być też przekonani, że klienci dający nam do zrozumienia, że uwielbiają nasz produkt, nie będą mieli problemu z poleceniem nas wielokrotnie.

O rekomendację najlepiej jest prosić tych klientów, którzy:

– przeszli z nami przez cały proces sprzedaży, negocjacji,
– zakupili towar lub usługę i zapłacili należną kwotę,
– produkt dostarczono/usługę zrealizowano,
– minęło już jakiś czas (3-4 tygodnie) od realizacji i wszystko jest w najlepszym porządku,
– utrzymują z nami stały kontakt, jest zadowolony ze współpracy,
– ewentualnie rozważa kolejne zakupy lub poszerzenie zakresu współpracy.

Podsumowanie

Pozyskiwanie nowych klientów z polecenia jest zarówno przywilejem, jak i ogromną przyjemnością. Jest to również praca niczym nie różniąca się od pozyskiwania klientów z każdego innego źródła. Ale żeby przynosiła oczekiwane rezultaty, trzeba się do niej przykładać w sposób przemyślany i ułożony. Kwestia pozyskiwania dobrych nowych klientów z polecenia to proces, nad którym powinniśmy mieć pełną kontrolę, nic nie może tu się zdarzać przypadkowo.

To pozwoli nam pozyskiwać dokładnie tych klientów, na których nam najbardziej zależy, dzięki bazie już wypracowanych dotychczas kontaktów.

Pamiętajmy o jeszcze jednym niezwykle istotnym aspekcie rekomendacji. Otóż badania dowodzą, że aż 70% decyzji zakupowych, to powtarzanie zachowań innych. Jeśli na naszej stronie internetowej, potencjalny klient widzi, że ludzie podobni do niego korzystają z naszych usług, istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że będzie chciał zrobić dokładnie tak samo.

Zapisz się

Do naszego newslettera
Bądź na bieżąco z nowościami w Concepcion i odbierz rabat 10% na pierwszą konsultację podatkową.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną, m.in. newslettera, w tym pocztą elektroniczną, na udostępniony przeze mnie adres elektroniczny, od CONCEPCION Sp. z.o.o. z siedzibą w Bydgoszczy, przy ul. Kasztanowa 32/15, NIP: 9671361439, REGON:31622051, KRS: 0000526305 zgodnie z przepisami ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 z późn. zm.). Wiem, że zgodę tę mogę w każdej chwili cofnąć.