Opisy produktów a SEO
Opisy produktów to podstawy element każdego biznesu e-commerce, czyli firm oferujących swoje produkty w sklepach internetowych. Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że stanowią one zdecydowaną większość treści na stronie każdego sklepu internetowego. Zatem ich duży wpływ na postrzeganie witryny przez boty Google wydaje się niezaprzeczalny. Jednak, aby Google uznało, że nasza strona jest warta pokazywania klientom, musimy spełnić szereg wymogów dotyczących opisów.
Jakie zatem kryteria mają znaczenie w SEO e-sklepu?
Oto niektóre z nich:
– przygotowywanie opisów z myślą o kliencie, nie o botach Google
Google od jakiegoś czasu stawia sobie za podstawowe zadanie dostarczanie użytkownikom jak najbardziej unikalnych i wartościowych wyników wyszukiwania; jeśli więc nasze teksty będą wartościowe w oczach klienta, to możemy mieć pewność, że będą one takie również dla Google i jego botów.
– pisz tak interesująco, aby inni chcieli czytać Twoje teksty
Istotne jest umiejętne łączenie korzyści wynikających z danego produktu z jego cechami (także stricte technicznymi); wtedy łatwiej jest przekonać klienta i zachęcić go do zakupu; z tego opisu klient powinien dowiedzieć się, ten produkt jest dla niego niezbędny i jakie są jego parametry (producent, model, wersja, rozmiar i pozostałe dane techniczne).
– postaraj się wyeksponować USP (z ang.Unique Selling Point), czyli unikalną cechę polecanego produktu.
Co go wyróżnia? Dlaczego warto go kupić? Co kupujący na tym zyska? Odpowiedzi na te pytania powinny znaleźć się w każdym opisie w naszym sklepie. USP będą oczywiście zależne od branży i produktów, które oferujemy, ale najczęściej obejmują one takie cechy, jak niezawodność, wysoka jakość, kompleksowość produktu, all-in-one (AIO).
Kluczowe elementy, które powinny znaleźć się w opisie z punktu widzenia samego pozycjonowania:
– Atrybut ALT w zdjęciach
Każde zdjęcie w sklepie internetowym w opisie powinno być uzupełnione właśnie o atrybut ALT, który zawiera informacje o zawartości obrazka i jest świetnym miejscem do umieszczenia słów kluczowych.
– Słowa i frazy kluczowe
Są to słowa i frazy związane z danym produktem – marka, model, rodzaj produktu, jego wersja itp.; powinny się pojawiać w opisie, lecz z umiarem; przykładowo, jeśli opis ma 300 słów, to kluczowe słowa powinny pojawić się w nim 2-3 razy i to zdecydowanie wystarczy; słowa kluczowe opisujące produkt dodaj na samym początku.
– Długość i unikalność opisu
Generalnie dobry opis powinien zawierać przynajmniej 300 słów; zdecydowanie należy postawić na jakość i użyteczność opisu, a odpowiednią długość osiągnie się z upływem czasu.
Unikalność
Wysokich pozycji w Google nie osiągnie się kopiując opisy ze strony producenta czy hurtowni. Dużo sklepów tak robi, ale to nic innego, jak działanie na własną szkodę, gdyż dla Google właśnie unikalność jest kluczowa. Powtarzalne będą informacje takie, jak na przykład dane techniczne, ale ważne jest, aby każdy opis był pisany od zera. Oczywiście zajmie to więcej czasu i będzie droższe, ale z perspektywy SEO bardzo się opłaci.
Jeśli mniej więcej już wiemy, jak tworzyć opisy produktów w sklepie internetowym i znamy najważniejsze elementy związane z optymalizacją opisów produktów pod kątem SEO, nie pozostaje nam nic innego, jak przygotować własny opis, przyjazny nie tylko wyszukiwarce Google, ale również łatwy w odbiorze dla naszych potencjalnych klientów.