Link afiliacyjny – co to jest i jak go wykorzystać?
Wyobraź sobie, że skorzystałeś z usług firmy szkoleniowej, z której jesteś niezwykle zadowolony. Otrzymujesz od niej możliwość otrzymania prowizji za polecenie kolejnego klienta. Firma generuje dla Ciebie link, który wysyłasz swojemu koledze po fachu. On również (po tygodniu, dwóch), decyduje się na usługi tej firmy. Przechodzi na stronę, którą mu podałeś, dokonuje zakupu. Ty otrzymujesz za to prowizję. Tak właśnie działają linki afiliacyjne (partnerskie).
Link afiliacyjny jest najprostszym narzędziem do zarabiania przez internet. Jest to unikalny adres URL do dowolnej strony internetowej reklamodawcy, który po przetworzeniu w systemie afiliacyjnym, staje się linkiem afiliacyjnym, gdzie zaszyfrowany zostaje unikalne ID wydawcy.
Reklamodawcy współpracują z wydawcą w ramach marketingu afiliacyjnego poprzez polecanie przez wydawcę produktów z oferty reklamodawcy właśnie za pomocą linków afiliacyjnych. Wydawcy prowadzą intensywną promocję produktów wśród określonej grupy odbiorców, którzy na ogół są ich oddanymi obserwatorami. Dzięki takim działaniom, reklamodawca może docierać ze swoją ofertą do coraz większego grona nowych osób i dzięki temu zwiększa sprzedaż. Prowizja od zakupów, do których dochodzi z polecenia wydawcy, dzielona jest między reklamodawcę a wydawcę.
Dzięki stosowaniu linków afiliacyjnych, system śledzenia zlicza:
– ruch pochodzący ze stron wydawców do serwisów reklamodawców,
– każdą sprzedaż lub inną skuteczną akcję, dokonaną po przejściu na stronę reklamodawcy.
Jak działa link afiliacyjny?
Afiliacyjny system śledzący (trackujacy) zlicza każde kliknięcie w link afiliacyjny użytkownika internetu. Dalej, jeśli po przejściu z tego linku na stronę reklamodawcy użytkownik zakupi produkt, system śledzący odnotuje tę transakcję i przypisze wydawcy odpowiednią prowizję.
Efektywnościowe modele rozliczania są tak skonstruowane, aby zagwarantować wydawcy określony czas żywotności plików cookies, która zazwyczaj wynosi 30 dni. Oznacza to, że wydawcy należy się wynagrodzenie za każdą transakcję, dokonaną przez użytkownika w serwisie reklamodawcy w ciągu 30 dni od momentu kliknięcia w link afiliacyjny.
W jaki sposób promować linki afiliacyjne i gdzie je wykorzystać?
Największą zaletą linków afiliacyjnych jest to, że wydawcy mogą je wykorzystywać w zasadzie w każdym miejscu w internecie:
– na blogach, vlogach,
– na kanałach YouTube,
– na Facebooku, Pintereście, Instagramie,
– w mailingach,
– w serwisach rabatowych,
– w porównywarkach cenowych,
– na serwisach tematycznych i opiniotwórczych.
Niezwykle istotny jest również fakt, że wydawcy nie muszą być posiadaczami wysoko specjalistycznych portali, serwisów czy popularnych kanałów społecznościowych, żeby działać w zakresie polecania produktów przy pomocy linków afiliacyjnych. Mają też możliwość korzystania z przesyłania linków znajomym w mailu lub przez dowolny komunikator typu WhatsApp, Messenger, czy nawet poprzez SMS.
Kto może zarabiać na polecaniu?
Odpowiedź jest prosta: każdy użytkownik internetu.
Wystarczy mieć konto na Facebooku, Instagramie, YouTube czy Pintereście. A nawet to nie jest wymagane, gdyż linki do polecanych produktów można przesyłać znajomym mailem, czy każdym innym komunikatorem online.
Jak wprowadzić taki system do swojego sklepu internetowego?
Można zlecić wykonanie programu afiliacyjnego firmie progamistycznej, albo skorzystać z gotowych rozwiązań dostępnych dla wszystkich na rynku.