Księgowość, prawo, doradztwo, networking

Kiedy klient Ci ufa?

Budowanie relacji to pojęcie, o którym mówi się bardzo wiele od dawna. Niektórzy twierdzą nawet, że relacja z klientem jest fundamentem współpracy. Jest ona rodzajem spoiwa, które łączy ze sobą ten fundament i sprawia, że naprawdę trwale się trzyma. A elementem, który łączy te relacje, jest przede wszystkim ZAUFANIE.

Na zaufanie klienta trzeba sobie ciężko zapracować. Wiadomą rzeczą jest, że coraz więcej konsumentów zna techniki marketingowe stosowane przez marki, dlatego tak ważne jest opracowanie strategii komunikacji z potencjalnymi klientami – zamiast jedynie oferować, należy z nimi współpracować.

Jak zdobyć zaufanie odbiorców i utrzymać ich lojalność?

Transparentność i dobra komunikacja

Transparentność marki to współczesny trend, który buduje komunikację z odbiorcą. W ten sposób można pozyskać zaufanie klienta oraz wzbudzać u niego pozytywne uczucia. Otwartość zwykle wychodzi firmie na dobre i powinna obowiązywać zarówno w kwestii osiągnięć firmy, jak i analizy porażek. Bowiem większość z nas ceni sobie osoby, które potrafią brać odpowiedzialność za własne decyzje – podobnie jest w świecie biznesu. Konsumenci z łatwością wychwycą, co zostało stworzone tylko na potrzeby PRu, a co rzeczywiście wynika z uczciwości i otwartości marki.

Staraj się pokazać wartości, jakie reprezentujesz

Klienci dokonują oceny marki w oparciu o wiele kryteriów, zwracając również uwagę na wyznawane wartości.

Należą do nich w szczególności:
– stosunek do problemów społecznych,
– wysiłki na rzecz zrównoważonego rozwoju,
– ekologiczne rozwiązania w zakresie produkcji materiałów,
– równość czy tolerancja.

Wspólne wartości są magnesem przyciągającym odbiorców – po prostu chcą się utożsamiać z marką. W jaki sposób komunikować misję i wizję firmy? Nie wystarczy samo prezentowanie oferty, warto też wysyłać do odbiorców informacje np. o organizowanych eventach, spotkaniach, czy innych akcjach podejmowanych przez markę. Warto wykorzystać w tym celu bazę subskrybentów, ale można też posłużyć się narzędziem do marketing automation, dzięki któremu mamy możliwość stałej komunikacji z odbiorcami najbardziej zainteresowanymi działaniami firmy.

Podchodź do klienta z dużą dozą empatii

Dla każdej marki kluczowe są wszelkie interakcje z odbiorcami, które wywołują w nich konkretne emocje i pozytywne skojarzenia z marką. Przyczyniają się one w dużym stopniu do podjęcia współpracy lub zakupu oferowanych produktów czy usług. Dlatego należy zadbać nie tylko o użyteczność strony internetowej, ale również o prokonsumenckie działania podejmowane przez firmę. Należy robić wszystko, aby poznać potrzeby, oczekiwania i motywację klientów, co w dużym stopniu może przyczynić się do zwiększenia sprzedaży, zdobycia lojalności czy zbudowania zaufania wobec marki.

Analiza w zakresie danych sprzedażowych dają ogromną możliwość optymalizacji kampanii marketingowych i wysyłania spersonalizowanych komunikatów.

Stawiaj na autentyczność w kontaktach z klientem

Naszym zasadniczym celem jest wzrost sprzedaży, dlatego odbiorcom należy przedstawiać szczegóły dotyczące oferowanych produktów lub usług. Zatem grupie docelowej powinniśmy dostarczać dokładną specyfikację, case studies lub treści poradnikowe, które pomogą w podjęciu bardziej świadomej decyzji o zakupie. Firmy stawiające na autentyzm i dostarczając rzetelne i prawdziwe informacje, mają znacznie większe szanse utrzymać klienta.

Zapewnij klientom profesjonalną obsługę

Pamiętajmy o tym, że odbiorca musi czuć się zaopiekowany i potraktowany indywidualnie. Sprzedawca powinien angażować się w komunikację nie tylko podczas procesu przedsprzedażowego, ale również po dokonaniu transakcji. Dbając o jak najlepszy kontakt z klientem, możemy pozyskać jego lojalność i oferować mu produkty bądź usługi dostosowane do jego oczekiwań. W ten właśnie sposób mamy szansę pozyskać klienta jako ambasadora marki.

Podsumowanie

W gruncie rzeczy ludzie ufają sobie nawzajem po to, aby było im łatwiej w życiu. Można śmiało stwierdzić, że jako ludzie jesteśmy pozytywnie nastawieni i wychodzimy z założenia, że nie ma podstaw, żeby danej osobie nie ufać. Inaczej mówiąc potrafimy udzielać pewnego kredytu ograniczonego zaufania, ale jednak zaufania.