Jak zminimalizować skutki przepracowania?
Stan przepracowania zaczyna się wówczas, gdy liczba obowiązków nieustannie rośnie, a wykonywanie ich jest dla nas coraz większym problemem. Jak można trafnie rozpoznać ten stan?
Otóż w dzisiejszych czasach wielu z nas chwali się się 16-godzinnym dniem pracy, który prowadzą od kilku lat i starają się swojemu otoczeniu dowodzić, że świetnie się w tym odnajdują i absolutnie nie odczuwają przepracowania. Oczywiście, to się zdarza, natomiast ważna jest świadomość, że jest to pewne ekstremum. Jeśli Twój organizm się nie buntuje, to rzeczywiście nawet 16-godzinny dzień pracy może być czymś normalnym w Twoim życiu.
Musimy być jednak świadomi, że mamy zróżnicowaną wytrzymałość z radzeniem sobie w dłuższym okresie czasu z nawałem obowiązków. Jedni bez problemów znoszą znacznie większy natłok spraw do załatwienia, u innych już nieco wyższy sprawia, że na dłuższą metę nie będą w stanie po prostu się z nim uporać.
Wraz ze wzrostem spraw do załatwienia, po przekroczeniu naszej zdrowej granicy obowiązków, rośnie stres, który z początkowo pozytywnego i motywującego przeradza się w negatywną postać, zwaną “dystresem”.
Jak więc uporać się z nadmiarem obowiązków w pracy?
Naucz się mówić „stop”!
Kiedy tylko zauważymy, że nasze przepracowanie to nie jest pojedynczy dzień, czy pojedyncza sytuacja, musimy starać się ustalić, co ją wywołało i zastanowić się nad możliwymi rozwiązaniami. Właśnie w takiej sytuacji trzeba powiedzieć “stop”. Spisanie wszystkich rzeczy, które mamy do zrobienia, to pierwszy krok, pozwalający nam na zapanowanie nad chaosem, który wywołała nadmierna liczba obowiązków w pracy.
Staraj się wyeliminować dystraktory
W sytuacji nawału obowiązków jesteśmy szczególnie narażeni na dekoncentrację, zatem musimy starać się zapewnić sobie spokój. Musimy wyłączyć na dłuższą chwilę telefon komórkowy, pozbawić się na jakiś czas z dostępu do stron internetowych, a zwłaszcza do mediów społecznościowych.
Ważna jest również dbałość o swoje miejsce pracy, aby było ono schludne, czyste i posprzątane. Wyposaż również swoje stanowisko pracy w wysokiej jakości oświetlenie LED z proporcją niebieskiego światła, które może w pewnym stopniu zastąpić naturalne światło.
Zadbaj o regenerację po zakończeniu pracy
Bardzo istotne jest odcięcie się po pracy od pracy. W tym celu musimy ustalić sobie pewne ramy godzinowe, po których całkowicie odcinamy się od pracy. Dbałość o takie odcięcie się pozwoli zregenerować psychikę, co jest w takim stanie nieodzowne.
Zadbaj o relaks i aktywność fizyczną
Postarajmy się w czasie wolnym o relaks, może to być realizacja jakieś pasji lub umiarkowana aktywność fizyczna – spacer po lesie, wycieczka rowerowa, czy spotkanie z przyjaciółmi. Umiarkowana wynika z tego, że w stanie przepracowania nie chodzi nam przecież o to, żeby jeszcze bardziej przeciążać nasz układ nerwowy. Wszelkie aktywności, pomogą na zniwelować negatywne skutki przepracowania i odzyskać energię do życia.
Zadbaj o prawidłowe odżywanie i sen
Dbajmy też o takie rzeczy jak dobre odżywianie, lekko strawne posiłki i dostateczne spożycie wody. Po zjedzeniu dużej ilości ciężko strawnego pokarmu, krew z mózgu wędruje do żołądka i przez jedną do półtorej godziny nie będziemy zdolni do efektywnej pracy. Natomiast mniejsze porcje nie pozwolą doprowadzić do popołudniowego osłabienia i pomogą utrzymać dobrą kondycję fizyczną.
W przypadku braku regeneracji w trakcie snu, nasza wydajność będzie coraz bardziej spadać i niestety będzie to nas prowadziło wprost do tego, że nasza efektywność będzie coraz niższa. Dlatego właśnie sen jest tak ważny w stanie przepracowania.