Jak podreperować morale swoich pracowników?
Introwertyk, który unika ludzi i doskonale czuje się z wyzwaniami analitycznymi, nie będzie efektywny się pracując w Biurze Obsługi Klienta. Ekstrawertyk, który uwielbia być w centrum uwagi i lubi dużo mówić, bardzo chętnie wystąpi przed kamerą, entuzjastycznie wypowiadając się na temat Waszego biznesu. Gorzej, gdy zamkniesz go w czterech ścianach z wyzwaniami ścisłymi. Ty, jako właściciel firmy, również masz zajęcia, które uwielbiasz wykonywać i takie, które odkładasz na ostatnią chwilę, robisz długo i niechętnie. Wynika to z Twoich naturalnych predyspozycji.
Jeżeli kiedykolwiek coś sprzedałeś, wiesz z pewnością, że umiejętność słuchania jest w biznesie na wagę złota. Klient sam mówi Ci o swoich potrzebach, problemach, wystarczy zadawać mu odpowiednie pytania i uważnie słuchać odpowiedzi. Jeżeli jesteś w stanie tak dobrze słuchać swoich kontrahentów to może mógłbyś również swoich… pracowników?
W tym artykule powiemy parę słów na temat morali Twoich pracowników i tego, w jaki sposób możesz je podnieść
Z pewnością outsourcujesz pewne zadania, których nie lubisz lub na które nie masz czasu innym firmom – księgowość, usługi prawne, rekrutacja, itp. Potrafisz zamawiać materiały niezbędne do pracy np. papier, zamiast wytwarzać je samodzielnie. Oddajesz te zadania ludziom i firmom, którzy lepiej się na tym znają i robią to od lat. Czy takie samo postępujesz ze swoimi pracownikami? Czy może gdy tylko wymyślisz nowy projekt lub coś nowego jest do zrobienia, wyznaczasz osoby, które mają go zrealizować?
A może dopasować zadania do ludzi, zamiast ludzi do zadań?
W firmach pokutuje przekonanie, że jeśli pracownik ma za mało zajęć i dysponuje jakimś czasem w ciągu dnia, należy mu dołożyć obowiązków. I nagle, osoba, która doskonale czuła się w podsumowaniach, pilnowaniu terminów, tworzeniu strategii, zostaje oddelegowana do prowadzenia mediów społecznościowych, bez względu na to, czy dobrze się w tym czuje, czy w ogóle posiada tam swój profil, czy nie. Co za problem wysłać takiego pracownika na jednodniowy kurs z mediów społecznościowych? Nauczy się i będzie robił. Profil firmy jest prowadzony przez taką osobę w nieciekawy sposób i nie wzbudza żadnych reakcji? Szok!
Problem w tym, że oczekujesz od ryby, aby wspinała się na drzewo
Najlepsi szefowie firm, jakich dotychczas poznaliśmy, to tacy, którzy ZNALI swoich pracowników. Ich mocne strony, ich największe kompetencje, a także ich słabości. Nie chodzi o to, aby Twoim ludziom było zawsze słodko i komfortowo. Chodzi o to, aby w pełni wykorzystać ich potencjał i sprawić, aby przychodzili do pracy z przyjemnością. Będą to robić wtedy, gdy ich główne zadania będą odpowiadały ich kompetencjom i mocnym stronom. Będą się czuli docenieni i będą chcieli rozwijać się z Tobą i dla Twojej firmy. W tym celu mogą pomóc wszelkiego rodzaju kursy kompetencyjne dla pracowników, jak np. Friss, Structogram czy talenty Gallupa, przeprowadzone przez profesjonalnego trenera.
Nie dość, że lepiej poznasz siebie, to jeszcze zachowania ludzi z Twojego zespołu przestaną być dla Ciebie niespodzianką. Odkryjesz ich tajemnice i będziesz mógł dopasować zadania do potencjału swojego zespołu.
Jeden z powodów, dla których ludzie rezygnują z pracy
Twierdzi się, że o dobrego pracownika trudno. Niektórzy narzekają, że poświęcili na daną osobę mnóstwo czasu, wreszcie nauczyli ją tego, co jest niezbędne, a ona nagle odeszła. A może warto czasem spojrzeć na swój sposób zarządzania? To nie jest tak, że każdy pracownik powie Ci szczerze, że w jakichś czynnościach czuje się słabo i nie chce ich wykonywać. Przede wszystkim dlatego, że nie chce stracić pracy. Po drugie, nie chce wyjść na słabego. Natomiast osoba, która każdego dnia wykonuje zadania, których nienawidzi, w końcu się wypali i ostatecznie odejdzie. Będziesz zaskoczony jej decyzją, ponieważ nigdy wcześniej Ci tego nie powiedziała. Może się bała?
Inwestycja w psychologię jest zawsze opłacalna. Poznanie tego, jak funkcjonujemy w zespołach, z jakimi zadaniami sobie nie radzimy, a jakie sprawiają, że czujemy się jak ryba w wodzie, przyniesie niesamowite korzyści dla firmy. Zaczyna ona wtedy działać jak doskonale naoliwiona machina, w której każdy element jest dokładnie w tym miejscu, w którym powinien i pracuje zgodnie ze swoją naturą. Ponadto, możesz być zapamiętany, jako najlepszy szef w życiu Twojego zespołu. Taki, który potrafił słuchać i któremu zależało również na ludziach.