Jak działa sieć afiliacyjna?
Sieci afiliacyjne to portale, które pośredniczą pomiędzy reklamodawcą a wydawcą w celu ułatwienia współpracy i obopólnej korzyści. Reklamodawcy – są to sklepy internetowe, firmy i podmioty posiadające produkt lub usługę którą chcą sprzedać. Wydawcy – to blogerzy, Youtuberzy czy osoby bez specjalnego zaplecza w Internecie, które chcą zarabiać na promowaniu programu partnerskiego. Sieć afiliacyjna – to strona internetowa lub system zbierający wydawców i reklamodawców w celu ułatwienia współpracy.
Sieć afiliacyjna to przykład działania wolnego rynku w Internecie.
Reklamodawcy kupują miejsce reklamowe na stronach wydawców i partnerów z korzyścią dla obu stron związaną z ceną, zależną od popytu i podaży. Jak to działa? Otóż wydawca otrzymuje wynagrodzenie za dostarczenie efektów, czyli sprzedaży polecanych produktów lub innych akcji. Może to być np. zapis do newslettera lub wypełnienie formularza kontaktowego. Dlatego właśnie marketing afiliacyjny określany jest jako marketing efektywnościowy.
Współpraca w ramach sieci afiliacyjnej daje korzyści reklamodawcom, wydawcom i oczywiście klientom. Reklamodawcy, którzy korzystają z sieci afiliacyjnej promują swoje produkty i usługi na przestrzeni udostępnianej przez wydawcę. Sieci afiliacyjne pozwalają więc zarabiać bez konieczności posiadania własnej przestrzeni reklamowej, w rodzaju strony internetowej, czy blogu.
Sieci afiliacyjne mogą być ogromnym wsparciem dla standardowych kanałów sprzedaży. Ułatwiają zdobywanie klientów, budowanie rozpoznawalności, dzięki czemu umożliwiają zarabianie.
Kto może zarabiać przez program afiliacyjny?
Marketing afiliacyjny jest niezwykle prosty w obsłudze, nie wymaga żadnych inwestycji, a co najważniejsze jest dostępny dla każdego. Żeby zarejestrować się w sieci afiliacyjnej i przeglądać programy partnerskie, nie musimy posiadać w zasadzie niczego oprócz maila, którym potwierdzamy konto. Jest to doskonały sposób na zarobek dla wszystkich, którzy chcą spróbować swoich sił w zarabianiu przez Internet.
Nie występują tu żadne ograniczenia. Afiliacja to bardzo skuteczna forma dochodu dla blogerów, Youtuberów, Instagramerów, serwisów rabatowych, porównywarek cenowych takich, jak np. ceneo.pl, a również i użytkowników social mediów. Skuteczność tej sieci wynika stąd, że pozwala pokazać się w programach i akcjach, które śledzą miliony użytkowników. Pozwala zwiększyć liczbę potencjalnych klientów nawet kilkukrotnie.
Branże, w których sprawdza się sieć afiliacyjna, to m.in.: branża finansowa, ubezpieczeniowa, spożywcza, odzieżowa i obuwnicza, e-commerce, gry online, w sektor bankowy. Korzyści z afiliacji czerpią zarówno reklamodawcy, jak i wydawcy. Wydawcy osiągają dochody poprzez umieszczanie reklam na swojej stronie internetowej.
Zyski reklamodawców, to :
– budowanie rozpoznawalności marki,
– wzrost przychodów,
– dywersyfikacja kanałów sprzedaży,
– możliwość sprzedaży w najkorzystniejszym modelu rozliczenia,
– dotarcie do grupy odbiorców zainteresowanych tematyką serwisu,
– możliwość korzystania z usług generujących sprzedaż takich jak np. mailing, retargeting, display,
– maksymalne wykorzystanie potencjału modeli atrybucji.
Reklamodawca uruchamiając program partnerski w sieci afiliacyjnej określa w nim warunki wynagradzania wydawców: jak wysoką prowizję zapłaci za zrealizowaną sprzedaż lub jaką stałą kwotę za inną akcję. Zatem przed przystąpieniem do współpracy wydawca ma wiedzę, na jakich warunkach może współpracować z danym reklamodawcą. W najbliższych latach większość sieci afiliacyjnych wciąż będzie się rozwijać i oferować nowe usługi, pozwalające zarabiać jeszcze większe pieniądze niż dotychczas.