Influencer marketing – dlaczego jest skuteczny?
Influencer marketing i jego wpływ na decyzje zakupowe klientów
Zgodnie z obowiązującą powszechnie definicją, influencer marketing jest jedną z wielu dziedzin marketingu internetowego, która to czerpie korzyści z rozpoznawalności oraz popularności osób zaangażowanych w promocję danej marki, jej produktu czy też usługi.
Osobę, której powierza się promocję, nazywa się influencerem. Najkrócej rzecz ujmując influencerzy, to ci, którzy mają wpływ. Kto może nim zostać? Przede wszystkim to celebryci, vlogerzy, blogerzy, osobowości mediów społecznościowych, ale także inni internauci aktywni social mediach i mający duże grono swoich wiernych odbiorców. Ich zdanie ma ogromne znaczenie dla rzeszy fanów.
Amerykański miliarder Scott Cook powiedział kiedyś: „Marka nie jest już dziś tym, o czym mówimy konsumentom – jest tym, co konsumenci mówią na jej temat między sobą”.
A klienci mówią dość specyficznym językiem. Już dość dawno zdążyli uodpornić się na bezosobową, często agresywną i bezduszną reklamę. Aktualnie bardziej potrzebują kogoś, kto prosto z serca zwraca się i mówi do nich i dla nich. Z tego powodu influencerzy stają swoistym mostem pomiędzy marką, a klientem buszującym w sieci.
Ich przewaga nad wszechobecną reklamą polega między innymi na tym, że są naturalni, bliscy odbiorcom, pomagają firmom zbudować relację, zyskać lojalność i zaufanie. To ogromny potencjał, który trzeba umiejętnie wykorzystać. Wystarczy bowiem jedynie dobrać odpowiedniego influencera, którego rekomendacjom ufa wielu konsumentów. Dla wielu osób zdanie influencera to prawda objawiona, gdyż dany produkt zachwala im „znajomy” z Facebooka czy Instagrama, nawet gdy ta znajomość jest w zasadzie jednostronna.
Z czego wynika skuteczność influencer marketingu?
Codziennie, co sekundę, publikowanych jest ponad 6 milionów tweetów, a na blogach na całym świecie każdego dnia pojawia się ponad 2 miliony postów.
Influencer marketing kształtuje decyzje zakupowe konsumentów dzięki opiniom znanych i lubianych osób, bowiem wpływowe osoby postrzegane są jako wiarygodne, zasługujące na zaufanie bardziej niż sama marka, która oferuje im produkty czy też usługi.
Współpraca reklamującej się firmy z influencerem ma więc tę ogromną zaletę, że umacnia zaufanie wśród potencjalnych klientów, a pozytywne recenzje wpływowych użytkowników internetu, znacząco przyczyniają się do wzrostu zainteresowania promowanym produktem lub usługą, a co za tym idzie, do zwiększenia sprzedaży.
Gdy wybieramy influencera, bierzemy pod uwagę takie czynniki, jak: jego zasięgi, czyli liczbę obserwujących, stopień zaangażowania, tj. liczbę komentarzy, subskrypcji, udostępnień, jakie generują wpisy oraz wartości.
Jednak każdy z tych elementów zawiera w sobie pewne pułapki. Przeanalizujmy np. zasięg – mogłoby się wydawać, że skoro angażujemy do naszej kampanii influencera z milionami obserwujących, to teraz sukces będzie murowany. Jednak, jeśli nie przeprowadzimy porządnego researchu, może okazać się, że za lajki i udostępnienia odpowiadają nie nasi potencjalni klienci, a… boty.
Mechanizm zdobywania dużej ilości lajków i udostepnień jest bowiem dziecinnie prosty. Bot komentuje lub lubi zdjęcia z określonymi hashtagami, a najlepiej gdy sam zostanie followersem. Dzięki temu konto błyskawicznie się rozrasta i na platformie pojawia się kolejny „influencer”, który niestety nie przyniesie żadnej wartości dla marki.
Jeżeli jednak podejdziemy do tematu profesjonalnie i zależy nam na tym nam, by dotrzeć do właściwych osób, nie ślęcząc wiele godzin przed komputerem, możemy posłużyć się jedną z platform, które w tym się specjalizują. Przydatne narzędzia to: WhitePress, Reachablogger, Influencer Club, NeoReach, LifeTube, HashFM, Snapstars, czy Kokohash to, których działanie w zasadzie polega nie tylko na tym, by odnaleźć najbardziej pasujących influencerów, ale też pomóc zlecić im działania, przeanalizować i monitorować wyniki kampanii, a następnie je rozliczyć.
Przeprowadzają też badania porównawcze wpływowych internautów na podstawie liczby followersów, wskaźników zaangażowania czy wykorzystania słów kluczowych – zarówno internetowych celebrytów, jak również bardziej niszowych twórców.
Podsumowując można stwierdzić, że marki coraz częściej i coraz więcej inwestują w influencer marketing. Przeprowadzane badania dowodzą, że do 2022 roku rynek ten sięgnie 15 miliardów dolarów. Dla przykładu w 2019 było to 8 miliardów.
Większość marketingowców uważa, że influencer marketing jest skuteczny, a zwrot kosztów poniesionych na tego typu reklamę jest większy niż w przypadku każdego innego kanału. A które z mediów społecznościowych są najczęściej wykorzystywane przez marki? Instagram, Facebook, YouTube, Twitter i LinkedIn.