Dobroczynność w biznesie – dlaczego warto pomagać?
Grudzień to jest ten szczególny czas, gdy nasze serca szeroko otwierają się na trudny los innych osób i na naszych bliskich. W tym właśnie miesiącu swoje zwieńczenie ma bardzo wiele akcji prowadzonych przez wszelkiego rodzaju organizacje pożytku publicznego, przeróżne stowarzyszenia i fundacje niosące pomoc potrzebującym. To także miesiąc, w którym przez social media przetacza się mnóstwo informacji od naszych znajomych, którzy aktywnie angażują się w tę pomoc jako zarówno jako wolontariusze, jak i darczyńcy.
Filantropia może mieć różne formy, ale jeśli chociaż ten jeden raz w roku zdecydujemy się przekazać darowizny na zaspokojenie potrzeb innych, to warto robić to mądrze i z głową.
Wybierając cel pomocy warto zastanowić się, komu sprawię najwięcej radości pomagając. Czy będą to może dzieci w pobliskim hospicjum, czy też zwierzaki z sąsiadującego z gminą, w której prowadzisz biznes, czy schronisko dla dzieci.
Dobrym rozwiązaniem jest wspieranie osób, które kierują się podobnymi wartościami, co nasza firma
Mam Jaya-Z ma fundację, która wspiera młodych Afroamerykanów, opłacając najbardziej pracowitym z nich czesne za College. Jej zdaniem edukacja i wykształcenie da im solidny start w przyszłość i pozwoli godnie żyć.
Być może wartością Twojej firmy jest zdrowie – wtedy warto wesprzeć klub sportowy lub konkretnego sportowca.
Być może wartością Twojej firmy jest empatia – wtedy warto wesprzec dom samotnej matki lub inną inicjatywę związaną z kojeniem tudnych życiowych przejść.
Zawsze dobrym rozwiązaniem jest organizacja w swojej firmie Szlachetnej Paczki, wybór rodziny i przekazanie jej zebranych przez Was rzeczy, produktów, pieniędzy. Oczywiście zarząd firmy powinien do Szlachetnej Paczki włożyć najwięcej, co pozwoli mu również urosnąć w oczach pracowników.
Inna rzecz, że nie zawsze musimy przekazywać darowizny pieniężne.
Jeśli lokalna organizacja prosi nas o wsparcie finansowe, a my nie chcemy, bądź nie możemy przekazać pieniędzy, nie zostawiajmy proszącego z niczym. Możemy zaproponować fundacji bezpłatne usługi, swoją wiedzę w danej dziedzinie, wizerunek albo nawet…kontakty.
A może lepiej pomagać przez cały rok?
Dobrym rozwiązaniem może się okazać zaplanowanie konkretnej kwoty, którą będziemy przekazywać regularnie na cele charytatywne. Przykładowo może to być 5 000 zł w ciągu roku, 0,5% miesięcznych zysków wypracowanych przez firmę albo jakakolwiek inna wartość. Najważniejsze jest, by zorientować się jakie ulgi podatkowe można rozliczyć w przypadku tych darowizn, po czym ustalić budżet pomocy na cały rok. Darowizny można odliczać od podatku, a dokładniej od dochodu, jeśli nie przekraczają kwoty 6% dochodu (przychodu pomniejszonego o koszty uzyskania przychodów) uzyskanego w danym roku.
W jaki sposób skorzystać na pomocy?
Faktem jest, że jeśli pomagamy finansowo innym, możemy spodziewać się publicznego docenienia naszej firmy, chyba że na wstępie współpracy zastrzeżemy sobie anonimowość. Wspieramy lokalne przedszkole, dom kultury, młodzieżową drużynę piłkarską lub stowarzyszenie przygotowujące posiłki dla bezdomnych? Pamiętajmy, że nie zawsze trzeba pozostawać anonimowym darczyńcą. Informując otoczenie np. w mediach społecznościowych o wybranych akcjach pomocowych, tworzymy wizerunek przedsiębiorcy, który pomaga świadomie. I to jest w porządku.