Dlaczego warto zatrudniać lepszych od siebie?
Kiedy firma rekrutuje nowego pracownika, kieruje się różnymi pobudkami. Niewielu szefów potrafi dostrzec potencjał w zatrudnianiu ludzi o lepszych, szerszych lub innych kompetencjach, niż oni sami mają. Jakie płyną z tego korzyści?
Dobry menedżer powinien przede wszystkim dokładnie wiedzieć, co robią poszczególni członkowie jego zespołu. Jego rolą jest wyznaczanie konkretnych zadań, stosując zarządzanie przez cele. Niezbędne jest również systematyczne sprawdzanie czy pracownicy mają odpowiednie predyspozycje do wykonania owych zadań. Jeśli ich nie posiadają, to praca nad tzw. deficytami, czyli niedostatkami wiedzy i umiejętności, może polegać na wysyłaniu ludzi na szkolenia lub na indywidualnym doskonaleniu. Szkolenia odniosą skutek pod warunkiem, że pracownik będzie wdrażał w życie uzyskaną na nich wiedzę.
W osiągnięciu sukcesu przez kierownika zespołu niebagatelne znaczenie ma dbałość o rozwój i karierę swoich podwładnych.
W niektórych firmach zdarza się, że menedżer jest przekonany, że z chwilą przekazania wiedzy swoim podwładnym może przestać być potrzebny i straci pracę.
Wspieraniu kariery pracowników musi sprzyjać struktura organizacyjna firmy. Niezwykle istotne jest to, by menedżer wykształcił sobie zespół mogący pracować bez niego — rola menedżera polega wtedy na wspieraniu i motywowaniu zespołu.
Dobry menedżer to taki przełożony, który potrafi stworzyć zespół osiągający oczekiwane rezultaty.
Większą część swojego czasu menedżer powinien poświęcać na pracę z podwładnymi, na ich motywowanie i wspieranie rozwoju ich karier, a mniej czasu na pracę koncepcyjną. Jeśli proporcje są odwrotne, zarządzanie przebiega nieprawidłowo.
Dzięki dbaniu o karierę swoich pracowników, można wykształcić sobie następcę lub zastępcę i stworzyć możliwość wytypowania odpowiedniej osoby do wewnętrznego awansu na wyższe stanowisko w firmie.
Największym błędem, jaki można popełnić podczas rekrutacji pracowników jest odrzucenie ludzi…mądrzejszych od siebie.
David Ogilvy, guru reklamy, stwierdził, iż można powiedzieć, że „zatrudniając ludzi głupszych tworzy się firmę krasnoludków, natomiast zatrudniając mądrzejszych niż ty sam, buduje się firmę olbrzymów.” Takie osobowości mogą w znacznym stopniu przyczynić się do rozwoju firmy, jak i samego…przedsiębiorcy.