Czy zwalniać toksycznych pracowników z firmy?
Nie ma określanego zbioru cech, którymi odznaczają się ludzie toksyczni. U każdego z nas inne zachowania współpracowników, czy sposób bycia, powodują gorsze samopoczucie, czy utratę satysfakcji z wykonywanej pracy. Przyjęło się, że za toksycznych uznaje się malkontentów, zadręczających innych pesymistycznym nastawieniem do życia, gaduły przytłaczające swoim ekstrawertyzmem czy ponuraków, którzy swymi rzadkimi odzywkami podkopują cudze poczucie wartości. Takich ludzi większość z nas spotyka na co dzień w pracy.
Toksyczni współpracownicy mogą sprawić, że codzienne chodzenie do pracy stanie się prawdziwym koszmarem.
Z takimi osobami jednak można, a nawet trzeba sobie poradzić. Istnieją jednak różne sposoby, które skutecznie pomogą zneutralizować wpływ toksycznego zachowania na naszą osobę.
Niedopasowanie charakterologiczne zespołu pracowników często utrudnia ich współpracę się, a czasami zdarza się, że nawet całkowicie ją paraliżuje. Niezwykle cenną umiejętnością w radzeniu sobie z destrukcyjnymi osobami jest między innymi ignorowanie niektórych zachowań. Im bardziej irracjonalnie ktoś się zachowuje, tym bardziej należy go ignorować. Nie można dawać się wciągnąć w obgadywanie współpracowników, nie ma sensu zaprzeczanie plotkom, a nieprawdziwe pomówienia należy lekceważyć. Może się zdarzyć, że dojdzie do kłótni – nie można wówczas pozwolić emocjom na zdominowanie właściwej reakcji. Na prowokację najlepsza jest rzeczowa odpowiedź. Kiedy emocje biorą górę, stajemy się łatwym celem dla toksycznej osoby.
Warto również skupić swoją uwagę na naszym podejściu do toksycznych relacji w pracy. Należy koncentrować się w szczególności na rozwiązaniach, a nie problemach, ponieważ nastawienie do danej sprawy determinuje nasz stan emocjonalny.
Jeśli skupiamy się głównie na tych drugich, wówczas potęgują się zarówno stres, jak i negatywne myśli. I choć trzeba zdawać sobie sprawę, że na ogół czujemy się źle, gdy ktoś nas niewłaściwie traktuje, to pamiętajmy, że nagromadzenie pesymistycznych emocji może nam tylko zaszkodzić. Za wszelką cenę powinniśmy ich unikać. A w to miejsce skupmy się na rozwiązaniach, które pomogą zmienić nasze położenie – dzięki temu obudzimy w sobie pozytywną energię.
Niekiedy nie ma wyjścia i trzeba się rozstać z pracownikiem skonfliktowanym z całym otoczeniem.
Jest to możliwe nawet wtedy, gdy pod względem merytorycznym praca podwładnego jest bez zarzutu.
Jeśli zdarzy się taka sytuacja, to przed podjęciem ostatecznej decyzji o rozwiązaniu umowy, warto przeprowadzić rozmowę naprawczą, w której szef jasno przedstawi swoje oczekiwania co do postawy i sposobu bycia podwładnego. Zatrudniony pracownik zawsze powinien być świadomy konkretnych wymogów pracodawcy.
Zawsze należy jednak zdawać sobie sprawę, że kształtowanie właściwej atmosfery i dobrych relacji w pracy oraz budowanie sprawnie komunikującego się zespołu to zadania przełożonego. Jednakże trudno przyjąć, aby miał on obowiązek zatrudniania pracownika, który utrudnia ich realizację.