Czy warto dbać o morale w firmie? (szczególnie w kryzysie)
Jak można zdefiniować morale? Najprościej można określić je jako gotowość do wypełniania obowiązków, umiejętność znoszenia trudów i niebezpieczeństw, jak również poczucie odpowiedzialności i wiara w sukces. Utrzymanie wysokiego morale jest trudnym zadaniem, a jest niezwykle istotne, gdyż świadczy o jakości przywództwa, tj. o odpowiedniej postawie i zachowaniu menedżera wobec podwładnych.
Wysokie morale wśród zespołu, szczególnie w obliczu zwiększających się obaw o stabilność zatrudnienia, przyczynią się do utrzymania na wysokim poziomie motywacji i zwiększenia wydajności pracowników.
Jeśli zadbamy o wysokie morale wśród członków zespołu, możemy liczyć na to, że będą zaradni i efektywni, pomimo niesprzyjających okoliczności zewnętrznych, w tym niepewności związanej z rozwojem sytuacji na rynku.
Należy więc podkreślić, że skupianie się wyłącznie na celach strategicznych firmy kosztem morale pracowników, nie przyniesie pożądanych efektów i nie przyczyni się do jej rozwoju .
W tych trudnych czasach kryzysu, menedżer powinien więc starać się wspierać rozwój poszczególnych członków swojego zespołu.
Zachowanie menedżera może różnie wpływać na samopoczucie pracowników, może dodawać otuchy, nadziei, zapewniać poczucie bezpieczeństwa. Dlatego tak ważne jest, aby menedżer swoim zachowaniem, być może nawet nieświadomym, nie wywoływał paniki i zwątpienia, co może spowodować zmniejszenie zaangażowania pracowników w pracę. Menedżer, lider w swojej organizacji, powinien być szczególnie zmotywowany, gdyż to właśnie on nadaje ton kulturze firmy. Znaczny stres widoczny u menedżera powoduje napięcie w całym zespole i może przyczynić się do przekroczenia terminów i niespełnienia standardów jakości.
Dlatego kluczowym znaczeniem dla menedżera jest budowanie zaufania do siebie jako przełożonego i przedstawiciela kierownictwa firmy. A podstawą tego zaufania winna być klarowna informacja o aktualnej polityce firmy, w tym również personalna, związana z sytuacją kryzysową. W tej informacji powinien być przekazany wyraźny sygnał, że kierownictwo podejmuje wszelkie wysiłki, aby jak to tylko możliwe, starać się zminimalizować niekorzystny wpływ kryzysu na funkcjonowanie firmy. Ważny jest też komunikat, że wszystko, co bezpośrednio dotyka podwładnych, będzie robione tylko w porozumieniu z nimi.
Najważniejsze jest to, abyśmy nauczyli się słuchać naszych współpracowników.
Dostrzeżenie przez nich znaczenia swojej aktywności w zespole, niejednokrotnie jest ważnym elementem decydującym o większym zaangażowaniu w pracę i większej wydajności.
W czasach kryzysu, kiedy niejednokrotnie firmy muszą podejmować bardzo trudne decyzje, czy redukować zatrudnienie, czy zmniejszać wynagrodzenie, coraz ważniejsze staje się uświadamianie pozapłacowych wartości związanych z pracą w tej właśnie firmie i jest najbardziej skutecznym sposobem na podnoszenie i utrzymanie wysokiego morale wśród pracowników.