Cold email – jak go napisać, by był skuteczny?
Wykorzystywanie wiadomości elektronicznych w komunikacji od dawna cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem i jest jedną z metod pozyskiwania i utrzymywania wartościowych relacji. Do bardzo popularnych form strategii marketingowej zaliczyć można tzw. cold email – „zimna wiadomość”.
Cold email jest jednym z lepszych sposobów zdobywania nowych klientów. Ponadto może skutecznie zwiększać sprzedaż, nawet w sytuacji niezbyt wysokiego budżetu na marketing. Należy jednak robić to bardzo dobrze.
Cold email jest spersonalizowaną informacją przeznaczoną dla potencjalnego klienta lub partnera biznesowego.
Zasadniczym jej celem jest pozyskanie zainteresowania i zachęta do kontaktu. W ten sposób powstaje szansa na zainicjowanie sprzedaży.
Skąd wzięła się nazwa cold mail? Otóż stosując tę taktykę marketingową, w pierwszym momencie nie mamy jeszcze „ciepłych” relacji z odbiorcą. Możliwe, że kiedyś wymieniliśmy się wizytówkami na konferencji lub targach, ale równie dobrze mogliśmy się nigdy nie spotkać. Korzystamy jednak z szansy na przełamanie lodów!
Zastanówmy się więc, co stanowi istotę “zimnych wiadomości” i jak powinny być zredagowane, by inni zechcieli je czytać?
Aby napisać wiadomość w stylu cold email, warto zastosować poniższe zasady:
– Temat wiadomości
Przede wszystkim powinien być na tyle zaskakujący, aby wyróżniał się na tle pozostałych maili w widoku skrzynki odbiorczej. Aby efekt zauważenia był gwarantowany, musimy wzbogacić go o personalizację, np. zamiast oschłe w brzmieniu “Zaproszenie na konferencję”, można użyć zwrotu “Zapraszam Cię na konferencję” lub wzbudzające uwagę „Mam dla Ciebie zaproszenie”.
– Właściwe przedstawienie się odbiorcy
Pierwszym krokiem do wzbudzenia zaufania, jest przedstawienie tego, kim jesteś. Każdy bowiem chciałby wiedzieć, kim jest osoba zza ekranu wiadomości, z którą aktualnie prowadzi korespondencję. Warto napisać, z jakiej firmy się kontaktujesz i ewentualnie jakie w niej zajmujesz stanowisko. Trzeba pamiętać, że w cold emailu nie chodzi o to, żeby się chwalić swoimi osiągnięciami, gdyż to może tylko odstraszy
naszego odbiorcę, który przecież otrzymuje prawdopodobnie kilkanaście wiadomości dziennie, a do tego jest duża szansa, że jego Messenger też ciągle mu wysyła powiadomienia.
– Mówienie o konkretach
Wyjaśnienie o celu naszej wiadomości, powinno być w miarę krótkie, bez prezentowania w tym miejscu szczegółów. To można przekazać w następnej wiadomości, jeśli oczywiście twój odbiorca będzie zainteresowany i wyrazi taką chęć. Bez względu na to, czy wiadomość jest adresowana do przyszłego partnera biznesowego z propozycją współpracy, czy też do potencjalnego klienta, warto przedstawić
sytuację, która jego dotyczy, a ty masz na to gotowe rozwiązanie. Dlatego zachęcamy klienta do rozmowy o możliwościach polepszenia tej sytuacji, gdyż wiemy, że wystarczy ku temu dobry content.
– Call to action!
Kiedy krótko został przedstawimy cel naszej wiadomości, można zaproponować spotkanie, rozmowę telefoniczną czy przesłanie kolejnej wiadomości, ale już ze szczegółową ofertą. Najlepiej wyrazić to w formie prośby o ustalenie np. terminu.
Co zrobić, jeśli nikt nie odpowiedział na naszą wiadomość? Przede wszystkim nie należy się poddawać, nie zrażać się. Mogły przecież być różne przyczyny braku odzewu. Dlatego warto robić testy i sprawdzać, co działa, a co nie.
Czy zimne znaczy dobre?
Nie ulega wątpliwości, że cold email jest skutecznt tylko wtedy, gdy jest wykorzystywany prawidłowo. Stosowanie zasady personalizacji swoich wiadomości, posługiwanie się wyłącznie konkretami i skupianie się na odbiorcy, pozwoli nam wypracować naprawdę wartościowe relacje, które w przyszłości mogą skutkować wzrostem sprzedaży.