Księgowość, prawo, doradztwo, networking

Co to jest Brand Purpose?

Brand purpose – inaczej mówiąc brand ideal lub też „słuszna sprawa” jest to wyższy, na ogół pozamaterialny, cel istnienia marki. W tym znaczeniu funkcjonuje ona po to, aby poprawiać życie ludzi.

Najnowsze badania potwierdzają, że wyższy cel – brand purpose, czy też brand ideal – może okazać się mocną i bardzo elastyczną zachętą do rozwoju biznesu. Jest też czynnikiem przyciągającym klientów, motywującym pracowników, zwiększającym zyski i pomagającym zdobyć nowy rynek.

Tworzenie strategii brand purpose zakłada, że prowadzenie biznesu jest czymś większym, niż zarabianie pieniędzy. Marka z brand purpose prosperuje lepiej, gdyż generuje większe zyski i daje sobie możliwości wzrostu.

Brand purpose jest więc strategią wizerunkową, która w obecnej dobie odgrywa ważną rolę w budowaniu silnej marki na rynku. I należy zaznaczyć, że nie chodzi wyłącznie o nachalne zachęcanie do nabywania. Ważna jest bowiem mocna komunikacja ideologiczna, z którą odbiorcy chcieliby się identyfikować. A to nakręca ich aktywność, co pośrednio wpływa na zwiększenie sprzedaży. Aktualnie jest to jeden z niezwykle istotnych fundamentów firmy.

Brand purpose motywuje dwie grupy:

a) klientów – większość konsumentów woli kupować produkty marek, z którymi łączą ich wspólne wartości; jest to szczególnie istotne w przypadku osób młodych i świadomych, które zwracają coraz większą uwagę np. na ekologię,

b) pracowników i zarządzających – pracownicy wiedzą, po co podejmowane są konkretne działania, a to osiąga się poprzez jasne tłumaczenie celu zmian w organizacji.

Brand purpose daje motywację do pracy poprzez wzrost wynagrodzenia, ale tylko do pewnego momentu, gdyż w następnym etapie dla pracowników zaczynają się liczyć inne rzeczy, w tym poczucie sprawstwa i wyższego celu. Przeprowadzane badania dowodzą, że aktualnie istnieje taki trend, że osoby poszukające pracy zwracają uwagę nie tylko na warunki zatrudnienia, ale również na głębszy sens funkcjonowania firmy, do której mają dołączyć.

Podsumowanie

Brand purpose jest wyższym celem istnienia marki, w myśl którego ideal marka istnieje po to, aby poprawiać życie innym ludziom.
Dzięki wspólnym celom zarówno marek, jak i klientów i pracowników, tworzy się między nimi bezcenna więź. Dzięki brand ideal firma może skupić się w 100% na potrzebach klientów. Dokładna obserwacja zachowań klientów, pozwala firmie szybko i sprawnie na nie zareagować.

Brand purpose stanowi nieuniknioną strategię szczególnie w przypadku marek wprowadzających na rynek asortyment tworzony z myślą o osobach młodych, tzw. Millenialsach oraz przedstawicielach pokolenia Z.