Księgowość, prawo, doradztwo, networking

Co oznacza skrót CMS?

CMS, skrót od anglojęzycznej nazwy Content Management System, oznacza system zarządzania treścią. Rozwiązanie to ułatwia zarządzanie serwisem internetowym tak webmasterom, jak i osobom prowadzącym stronę internetową na własne potrzeby. Wykorzystując CMS, nawet nie posiadając doświadczenia w tworzeniu stron internetowych i wiedzy programistycznej, można z łatwością obsługiwać platformę sprzedażową.

Systemy CMS, z uwagi na prostotę obsługi i łatwość edycji stron internetowych, cieszą się ogromną popularnością. Przeprowadzone badania dowodzą, że około 60% stron internetowych opiera się na systemie zarządzania treścią CMS.

Niezbędna jest tylko znajomość podstawowych funkcjonalności, takich, jak:
– publikacja,
– edycja,
– usuwanie stron, wpisów czy produktów.

Wszystkie te czynności można wykonać samodzielnie, korzystając z panelu administracyjnego. Dzięki rozwiązaniom CMS ani aktualizacja ani też rozbudowa stron nie wymagają od użytkowników wszechstronnej znajomości języków programowania. W założeniu obsługa CMS-a ma być intuicyjna i łatwa dla każdego użytkownika redagującego stronę.

Jak działa CMS?

Podstawowym zadaniem platform CMS jest oddzielenie treści, czyli tej części informacyjnej strony (teksty, zdjęcia) od jej wyglądu, sposobu prezentacji, którą widzi użytkownik. Po wprowadzeniu nowych treści, informacji, system zapisuje te treści i ich zmiany w bazie danych. Następnie system CMS generuje systematycznie strony internetowe na podstawie treści pochodzącej z bazy danych oraz odpowiednich szablonów CMS-a.

System CMS składa się z dwóch części.

Pierwsza z nich to aplikacja zarządzania treścią – content managment application (CMA). Jest to panel administracyjny, dzięki któremu, korzystając z edytora treści, można:
– dodać tekst, pogrubić, wyjustować,
– wrzucić zdjęcia,
– zamieścić odwołania do innych podstron lub zewnętrznych serwisów, bez potrzeby wykorzystania kodu,
– zmienić ustawienia strony,
– ustawić inny motyw,
– zmodyfikować sposób wyświetlenia treści,
– dodać widgety lub zainstalować rozszerzenia.

Druga część systemu CMS to aplikacja zarządzania dostawą – content delivery application (CDA). Aplikacja ta odpowiedzialna jest za publikowanie zmian. Pobiera dane z CMA, by następnie uaktualnia je w bazie danych, przekształca na kod i wyświetla osobom wizytującym stronę.

Do czego służy CMS?

Za pośrednictwem systemu CMS można korzystać z wszelkich opcji dostępnych w panelu administracyjnym danego CMS-a, takich jak dodawanie, edytowanie i usuwanie treści oraz grafiki na stronie i zarządzanie sposobem ich wyświetlania. Ponadto można wprowadzić gotowe funkcjonalności przy pomocy modułów i wtyczek, takich jak np. ruchomy slider, czy formularz kontaktowy. Można też prowadzić bloga, dodawać wpisy oraz weryfikować komentarze.

Podsumowanie

CMS jest niezbędnym narzędziem do tworzenia i zarządzania stroną internetową. Rozwój systemu CMS przyczynił się do tego, że więcej osób może samodzielnie zarządzać stronami internetowymi, edytować, dodawać nowe treści lub prowadzić biznes e-Commerce.

Intuicyjny i łatwy w obsłudze CMS pozwala na zarządzanie stroną internetową lub sklepem, oraz pomaga w przyszłości ją rozwijać.
Wybór odpowiedniego systemu zarządzania treścią zależy od celów, które zamierzamy zrealizować. Analizując CMS-y dostępne na rynku użytkownicy zwracają szczególną uwagę na to, aby umożliwiały dokonywanie prostych modyfikacji w zakresie tekstu i grafiki, posiadały intuicyjny panel administracyjny, posiadały dużą ilość funkcji, a także, aby umożliwiały prowadzenie efektywnych działań SEO.