Budowanie EKO wizerunku firmy – czy warto?
Budowanie strategii rynkowego wizerunku marki ekologicznej stało się w ostatnim okresie popularnym trendem. Ekomarka to specyficzny znak firmowy, mechanizm marketingowy, polegający na promowaniu marki, nastawionej na działanie proekologiczne, dbające o środowisko naturalne. Trzeba bowiem zdawać sobie sprawę z tego, że społeczeństwo jest coraz bardziej świadome wpływu ludzi i cywilizacji na otaczające ich środowisko. Do konsumentów trafiają nieustannie przekazywane w mediach apele o życie w zgodzie z naturą. Wiele osób z tego powodu zdecyduje się na odrzucenie produktów firmy, która nie troszczy się o naturę – nawet jeśli będą one trochę tańsze od tych z ekologicznych firm.
Co najważniejsze – nie działa to w drugą stronę, a zatem raczej nie musimy się obawiać, że stracimy klientów tylko przez to, że nasza firma zaczęła bardziej dbać o środowisko naturalne. Z biznesowego punktu widzenia zatem zdecydowanie warto być eko, aby nie ograniczać swoich rynków zbytu.
Jest wiele sposobów, aby stworzyć „ekologiczny” wizerunek firmy.
W zasadzie wystarczy odrobina dobrej woli np. w zakresie zmiany metod produkcji. Zdarza się, że wdrożenie ekologicznych metod pochłonie znaczne sumy pieniędzy. Biorąc jednak pod uwagę narastający trend w biznesie, wydatek ten niewątpliwie się opłaci. Duże znaczenie ma przekonanie klienta, konsumenta o ekologicznych, korzystnych walorach danego produktu; nie jest to jednak łatwe. W związku z tym ekomarka stanowi duże wyzwanie w świecie marketingu.
Oprócz produktów warto też bacznie przyjrzeć się otoczeniu firmy.
Dla „ekologicznego” wizerunku firmy dobrze widziane jest, jeśli zlokalizowana będzie w energooszczędnym i ekologicznym budynku. Dzięki temu może nie tylko pokazać, że dba o środowisko naturalne, ale też może liczyć na konkretne oszczędności. Należy też pamiętać o własnych pracownikach. Warto przeprowadzać wśród nich szkolenie z zakresu ekologicznego trybu życia, zachęcać do oszczędzania energii i papieru oraz korzystania z ekologicznych rozwiązań, co przyniesie korzyść także budżetowi firmy.
Dobrze jest również, kiedy przedsiębiorca promuje wśród swoich pracowników dojeżdżanie do pracy komunikacją miejską lub rowerem, a flota samochodów wykorzystuje również pojazdy hybrydowe. Może warto się zastanowić, czy wynająć autobus pracowniczy? Na pewno warto też sponsorować rozmaite regionalne i ogólnopolskie akcje ekologiczne. Czasem niewiele pomysłowości potrzeba, aby jedną z nich zainicjować we własnym zakresie.
Jeszcze nie tak dawno kwestie ekologiczne w zasadzie nie były uważane za istotne dla wizerunku firmy. Aktualnie sytuacja się zmieniła – pojawiła się swoista moda na bycie eko. To już nie tylko podążanie za modą, ale świadomość realnych zysków z tego, że firma staje się proekologiczna.