Autentyczny wizerunek marki
Budowanie wizerunku marki Twojej firmy, albo Ciebie, jako przedsiębiorcy, warto rozpocząć od dwóch pytań:
- Co chcę dać od siebie światu?
- Co jest dla mnie ważne?
Odpowiedzi na nie pozwolą Ci przelać na papier oraz ułożyć w głowie to, co chcesz pokazać na zewnątrz, czyli klientom, konkurencji, ale też osobom zatrudnionym w Twojej firmie. Warto zadbać o pozytywne postrzeganie na obu tych płaszczyznach, ponieważ wizerunek firmy wprost przekłada się na osiąganie zysków ze sprzedaży i efektywność naszego biznesu.
Jakie zatem elementy składają się na pozytywny wizerunek firmy?
Gdy już odpowiedziałeś sobie na dwa powyższe pytania, warto przełożyć to na takie elementy, jak logo, trafiające w sedno hasło reklamowe, czy atrakcyjne opakowanie. Należą do nich również reklamy, gadżety reklamowe, odpowiedni sposób prezentacji oferty, a nawet wygląd maili wysyłanych do Klientów przez pracowników. Warto, aby wszystkie te elementy były spójne, a charakterem powinny odpowiadać profilowi marki.
Strona Internetowa
Zarówno strona internetowa, jak i obecność na portalach społecznościowych jest niezwykle istotna w kreowaniu wizerunku marki. Profile firmy na Facebooku, Instagramie czy LinkedIn’ie powinny być spójne pod względem graficznym i komunikacyjnym. Konta firm na Facebooku są obecnie nie tylko ważnymi kanałami komunikacji z Klientem, lecz również miejscem zbierania opinii i recenzji, a nawet niejednokrotnie głównym kanałem sprzedaży. Warto też obserwować, jak w tym zakresie działa konkurencja i… zrobić to jeszcze lepiej!
Rekomendacje klientów
Bardzo ważnym czynnikiem mającym duży wpływ na budowanie wizerunku marki, są opinie i recenzje wystawiane pisemnie lub ustnie przez obecnych klientów marki. To bowiem właśnie one przyczyniają się do budowy wizerunku marki jako marki rzetelnej i takiej, na której produktach lub usługach można polegać.
Logo
Według powszechnej opinii, logo jest twarzą marki. Niezależnie od tego, czy logo zaprojektuje specjalista – projektant graficzny, czy utworzymy je we własnym zakresie, musimy wykorzystać zbudowaną dotychczas osobowość marki jako punkt wyjścia do zaprojektowania logo. Pamiętajmy, że dobre logo to takie, które po spojrzeniu na nie zapada w pamięć, więc musimy być pewni, że Twoje jest jedyne w swoim rodzaju i oddaje istotę Twojej firmy.
Księga marki (ang. Brand book)
Jest podstawowym przewodnikiem po zasadach związanych ze sposobem komunikacji, wizualizacją graficzną oraz wartościami jakimi kieruje się dana marka. Określa też język stosowany w komunikacji z Klientami.
Warto mieć taką księgę, a każdy nowy pracownik winien zapoznać się z jej zawartością. Pamiętajmy, że identyfikacja wizualna firmy i reklamy zapadające w świadomość szerokiego grona odbiorców, będą miały kluczowe znaczenie dla sposobu w jaki Twoja firma zapadnie w świadomości jej potencjalnych Klientów.
Wizytówki
Tradycyjne wizytówki jednak przetrwały w obecnej rzeczywistości skoncentrowanej na technologii cyfrowej i wydaje się, że nie tak prędko odejdą do lamusa. Jest to bowiem przyjazny i profesjonalny sposób przypomnienia nowo poznanym osobom, aby nawiązać z Tobą kontakt lub dodać Cię do listy kontaktów. Wizytówki mogą wyróżniać się kształtem, rozmiarem i stylem, więc zaprojektowanie wizytówki, wyrażającej tożsamość Twojej marki, nie stanowi problemu – wprost przeciwnie – może być okazją do pokazania swojej kreatywności!
Projekt wiadomości e-mail
E-mail marketing jest strategicznym sposobem budowania świadomości marki, promowania nowych produktów i angażowania klientów. Projektowanie niestandardowych wiadomości e-mail oznacza, że możemy nadać im wygląd zgodny z naszym wizerunkiem. Niezależnie od tego, e-maile mają charakter promocyjny, czy informacyjny, należy w nich stosować używać elementy projektu tożsamości marki, takie jak logo, kolory i czcionki.
Podsumowanie
Praca nad pozytywnym wizerunkiem marki to ciekawa przygoda. Jednak ani ten proces ani ta droga praktycznie nigdy się nie kończy. Wizerunek marki to wartość, o którą należy zabiegać codziennie i budować ją nieprzerwanie. Jeśli zadbamy o wszystkie wspomniane powyżej elementy, to Twoja marka z pewnością Ci się za to odwdzięczy.