10 pomysłów jak wprowadzić CSR do sklepu
Bardzo nas cieszy fakt, że coraz więcej firm działa z ideą CSR i bierze pełną odpowiedzialność za wpływ swojej działalności na Klientów, dostawców, a także pracowników i środowisko.
CSR (ang. Corporate Social Responsibility) to Społeczna odpowiedzialność biznesu czyli strategia zarządzania w której przedsiębiorstwa w swoich działaniach uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami.
~źródło: https://www.parp.gov.pl/csr
CSR nie jest tylko dla gigantów rynkowym, którzy mają pokaźne budżety na kosztowne projekty. Jednak mały i średni przedsiębiorca też może mieć wpływ na to co się dzieje zaczynając od małych działań.
Przedstawiamy 10 pomysłów jak wprowadzić CSR do sklepu (ale może się sprawdzi również w innej branży):
1.
Działaj lokalnie – można to połączyć z tym czym się zajmujecie. Na przykład: warsztaty dla lokalnej świetlicy, pomoc w zbiórce dla dzieci z domu dziecka, Pamiętaj, nie musisz mieć dużego budżetu. Twoim wkładem może być również poświęcony czas.
2.
Dbaj o pracowników – to może być np. konkurs, a wygraną wolna godzina od pracy czy możliwość wyboru godzin w grafiku, albo pierwszeństwo w wyborze terminu urlopu. Jeśli pracownicy świetnie dogadują się również po pracy i np. spędzają aktywnie czas możesz wspomóc ich w otwarciu drużyny i wesprzeć koszulkami z Waszym logo.
3.
Wolontariat – zaangażuj siebie i Pracowników – tutaj również nie jest ważny duży budżet, liczy się poświęcony czas. Możesz się zaangażować z schronisku dla zwierząt czy pomóc w organizacji lokalnego pikniku.
4.
Zadbaj o środowisko – wysyłasz dużo paczek? Sprawdź czy możesz zminimalizować odpady lub zadbać o recykling. Dobrym pomysłem jest też ustawienie w sklepie specjalnego opakowania na zużyte baterie, dzięki czemu Klienci będą mieli możliwość odpowiednio je segregować.
5.
Współpracuj – może w Twojej okolicy działa organizacja pozarządowa, która skupia się na lokalnych problemach? Spróbuj taką znaleźć i skontaktuj się z nią. Masz duży parking? Udostępnij go dla mammobusa czy innej fundacji, która działa na rzecz ludzi bądź zwierząt.
6.
Lokalne produkty przede wszystkim – zależy Ci na rozwoju lokalnym? Korzystaj z lokalnych produktów czy dostawców – dzięki temu wspierasz też innego przedsiębiorcę.
7.
Relacje są ważne, zadbaj o swoich dostawców – wystarczy, że nie będzie musiał długo czekać na odpowiedź e-mail czy płatność – będzie Wam się milej współpracowało, a dodatkowo budujesz zaufanie i pokazujesz, że jesteś kontrahentem godnym zaufania.
8.
Jasne, transparentne i rzetelne zasady – możesz je spisać i powiesić na drzwiach czy zapleczu, pozwól pracownikom na pomysły – to dzięki nim Ty rozwijasz swoją firmę, może mają uwagi co warto byłoby zmienić? Pozwól im się wypowiedzieć.
9.
Nie wyrzucaj żywności – w Polsce co roku marnuje się ok 9 ton żywności! A można rozwiązać ten problemu, jak: współpraca z Federacją Polskich Banków Żywności, przeceny przed zamknięciem sklepu.
10.
Bądź odpowiedzialny – jest wiele ogólnopolskich akcji w których możesz wziąć udział, które mają na celu edukowanie społeczeństwa. Sama Wasza obecność już pokazuje, że jesteście zaangażowani.
To tylko kilka z niskobudżetowych pomysłu na działanie z ideą CSR. Wierzymy, że znajdziecie masę pomysłów co może zostać wprowadzone w Waszej branży.